Rudolf Nurejev, a XX. század második fele és minden idők egyik legnagyobb hatású balett-táncosa (1938-1993) húsz évesen már táncolta Basil, a szerelmes borbélylegény szerepét a Don Quijotéban a Kirov-balettel Leningrádban. Miután 1961-ben, egy párizsi turné során Nyugatra emigrált a Szovjetunióból, ez lett az egyik kultikus szerepe, kiemelve táncos karakterének huncut szellemét és vígjátéki tehetségét. Az eredetileg a XIX. szádaban Marius Petipa által koreografált, majd a századfordulón Gorski által módosított táncdarabot Nurejev 1966-ban a Bécsi Opera számára újrakoreografálta, némely részletben Minkus zenéjén is modosíttatott, s ezt a változatot vitte színre 1970-ben az Ausztrál Balettel. Ez utóbbival rögzítették a balettből készült filmet 1973-ban. Ez volt az első alkalom, hogy Rudolf Nurejev a kamera mögé állt, részben ő rendezte a filmet, ugyanakkor természetesen táncolta is Basil szerepét. Basil szerelmét, Kitrit az ausztrál Lucette Aldous, Don Quijotét pedig az a Robert Helpmann táncolja, aki egyben a film társrendezője, és akit egy másik híres balettfilmben, az Urániában nem rég felújítva vetített Piros cipellőkben is láthattunk. A belettnek ez a változata egy vidám, élénk Don Quijote, tele humorral és lendülettel, egy sor színes jelenettel.
A filmet 1973-ban forgatták egy ausztrál repülőtéri hangárban, 40 fokban, 25 napon keresztül. A Geoffrey Unsworth operatőri munkájával (Stanley Kubrick 2001: Űrodüsszeia és Bob Fosse Kabaréja) készült alkotást a valaha felvett legjobb táncfilmként emlegetik világszerte!
A táncfilm elkészültének 50. évfordulója alkalmából a világ moziközönsége először élvezheti a restaurált filmet, ráadásul fergeteges, újra felvett szimfonikus zenekari hangzással!
Nurejev karrierje csúcsán járt, amikor ez a felvétel készült. A baskír-tatár származású, sok nélkülözést megélt, de kirobbanó tehetségével korán a Bolsoj és a Kirov Színház szólótáncosának választott, autokrata művész 1961-ben disszidált a Szovjetunióból: egy vendégszereplés után, amikor a szovjet titkosszolgálat, a KGB felügyelete alatt fel kellett volna szállnia a moszkvai gépre a Le Bourget repülőtéren, merész ugrással a francia rendőrök mellett termett „Szabad akarok lenni!” felkiáltással. Nurejev világhírű lett ugyan, de a Szovjetunióban hazaárulónak minősítették. Rövid idő múlva már a párizsi társulat szólistájaként lépett színpadra, 1962-től pedig a londoni Royal Ballet szólótáncosa lett, ahol Margot Fonteynnel alkotott állandó kettőst, és együtt húsz éven keresztül kápráztatták el a világot.
H | K | Sz | Cs | P | Sz | V |
---|---|---|---|---|---|---|
30 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 |
7 | 8 | 9 | 10 | 11 | 12 | 13 |
14 | 15 | 16 | 17 | 18 | 19 | 20 |
21 | 22 | 23 | 24 | 25 | 26 | 27 |
28 | 29 | 30 | 31 | 1 | 2 | 3 |
Pénztárnyitás: az első előadás előtt 30 perccel.
Pénztárzárás: az utolsó előadás kezdetét követően 15 perccel.
A kávézó a mozi nyitvatartási idejében tart nyitva.
© Uránia Nemzeti Filmszínház
Az Art-Mozi Egyesület tagmozija
1088 Budapest, Rákóczi út 21.
megközelítés
jegyinformáció
írjon nekünk!
közérdekű adatok
sajtó
Adatvédelmi tájékoztató